I læreplanen for MIK 1 står det at eksamen skal være lokalgitt muntlig eksamen. Men hvordan skal vi gjøre det? Hvilke føringer ligger i fra Udir? og dept?
Det samme spørsmålet gjelder MIK2. For MIK2 står det skriftlig eksamen eller praktisk-muntlig eksamen. Jeg har snakket med ledelsen på skolen. Her fikk jeg signaler om at noen elever ville bli trukket i det ene, noen i det andre. Jeg ser for meg at undervisningen vil være svært kompleks å organisere for å dekke opp ferdigheter mot begge eksamenstypene. Her kan grunnlaget som blir lagt i MIK1 være viktig.
Postet dessuten med Elisabeth Sølvberg-Aase (LMU) som har vært i kontakt med Udir, men ingen hun hadde snakket med der kunne si noe om hvordan eksamensbeskrivelsene skulle tolkes.
Jeg har snakket med Udir og her er beskjeden at når det står 'nasjonal, skriftlig eksamen eller lokal praktisk-muntlig eksamn' så betyr det at elevene skal forberedes til begge deler.
Det var greit å vite. Jeg trodde at lærerne skulle bestemme om de ville ha det ene eller andre.
Greit å vite, ja. Men enda bedre hadde det vært om vi fikk litt klarere signaler om hva slags skriftlige oppgavetyper det er snakk om. Slik Trond Heum la det fram på nettverklssamlingen, kunne det bli alt fra en norsklignende oppgavetype (grei ut om...) til en skisse til et filmmanus. Håper det blir mer konkret etter hvert. Vi har jo god tid på oss. Men jeg er enig i at grunnlaget som legges i MIK 1 er viktig. Bør vi allerede nå vektlegge mer typiske analyseoppgaver og sjangerskriving?
Jeg utfordrer oss til å legge inn forslag til eksamensoppgaver i MIK modul 1. Rammene er gitt fra udir:
a. Inntil 48 timer forberedelse
b. Inntil 30 minutter pr. elev
c. Ved 48 timers forberedelse skal faglærer være tilgjengelig min 15 minutter pr elev to ganger i løpet av forberedelsestiden.
d. I forberedelsestiden kan elevene benytte alle hjelpemidler.
e. Ved 48 timers forberedelse skal eleven holde en maks 15 minutters forberedt presentasjon som etterfølges av en 15 minutters samtale / eksaminasjon fra eksaminator og sensor. Denne eksaminasjonen skal ta utgangspunkt i den forberedte presentasjonen.
f. Oppgaven kan inneholde et uforberedt emne, men kompetansemålene skal være oppgitt på forhånd.
g. Oppgavesettene må gi elevene / privatistene anledning til å vise sin kompetanse med utgangspunkt i flest mulig av læreplanens kompetansemål.
h. En må sørge for at oppgaven ikke er for snever slik at eleven får vist sin brede kompetanse. Samtidig må eksamensoppgavene være utformet slik at alle elever får mulighet til å vise hva de kan.
i. Instruksen forlanger vurderingskriterier. De må være generelle, slik at kandidaten ikke kan lese oppgavene ut av dem.
i. De bør være nivådelte
Hva skal oppgavesettet inneholde?
i. Fagkode
ii. Fagnavn
iii. Eksamenstid + forberedelsestid
iv. Eksamensform inkludert tilgang til faglærer
v. Vurderingskriterier på 3 nivåer
vi. Oppgavetekster / forberedelsestekst
vii. Hjelpemidler både til forberedelse og eksamen